maandag 11 juli 2022

Chicago Seminar 2022

 2 dagen lang maken de Chicago Urban Sketchers de stad onveilig vanwege hun jaarlijkse Seminar, dat 3 jaar geleden voor het laatst was. In 2019 was ik er voor het eerst en ik had toen een paar schetsvrienden gemaakt. We hebben elkaar gevolgd via Facebook , maar het was echt leuk om hen in levende lijve te zien en weer samen te schetsen. In tegenstelling tot de Nationale Schetsdagen in Nederland ben je in Chicago verplicht om workshops te volgen. Het was een beetje chaos bij de inschrijving, zodat ik niet alle workshops kon krijgen die ik gewild had, maar wat ik werkelijk graag wilde doen was een workshop bij Ken Chech, werken met markers. Ik kwam erachter dat het een andere manier van denken vereist. Meer in negatieve vorm, bv alleen de schaduwpartijen doen. Markers zijn medogenloos, maar het papier is geduldig.




's Middags workshop van Anna Rappapart en Joann Harling, werken over een collage of al gekleurd papier heen. Geeft veel vrijheid, want je hebt het resultaat toch niet in de hand, omdat je rekening moet houden met wat er al op het papier staat.

Op 10 juli was Jelle jarig. Ik heb op die dag 2 workshops gedaan: perspectief, van Tomoko Tanaka, voor mij nogal overbodig, maar de opzet van de les was heel methodisch en ik denk dat dit in Nederland ook heel nuttig kan zijn. Lunch met een groep bij Chicago  Q, daarna de workshop van Jenny (Jing) Zhang, Less is more. Hoe veel moet je tekenen en wat kun je weglaten. Het leverde niet echt een mooie tekening op, maar het was erg nuttig. Ik zal het de komende weken proberen toe te passen.
‘s Avonds verjaardagsdiner met vrienden van Jelle bij een Vietnamees restaurant.
Morgen rijden we naar Delaware.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten