dinsdag 31 juli 2012

Het Friese landschap en de gebroeders Kleefstra

Vanaf de Mardyk, avondlicht
Het is wel een aparte ervaring om met mijn iPod op door de omgeving te fietsen. Op die iPod staan de soundscapes van de gebroeders Kleefstra. Hun muziek (om het maar zo te noemen) gaat over “De ruimte van het landschap zonder mensen en de zintuiglijke weerslag daarvan.” Op een cd las ik dat het over het landschap van Friesland in de oertijd gaat. Jan is de dichter die, verweven met de klanken van gesampelde natuurgeluiden en een enkele gitaar, uit zijn werk voorleest (in het Fries). Romke doet de sound en verschillende instrumenten. Ze werken veel samen met andere geluidskunstenaars, o.a. uit IJsland. Dit voorjaar ben ik naar een concert van hen geweest: het podium was bedekt met snoeren en laptops. Om te zien is er dus niks aan, maar op de fiets om een uur of 6 met dat geluid in mijn oren... te gek! In de rechterkolom staat het blog van de Kleefstra's. Je kunt daar veel van hun soundscapes beluisteren.
Ik ben om 4 uur teruggegaan naar de plek aan de Mardyk en heb het schilderij afgemaakt. Gelukkig kwam ook de zon door en was het ongeveer hetzelfde licht als de eerste keer dat ik daar zat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten