zondag 29 juli 2012

Skutsjesilen

Skutsjesilen, een schilderij uit 1994
Het Skutsjesilen is gister begonnen. Terwijl ik stond te worstelen met mijn maaipatronen luisterde ik naar het verslag van Omrop Fryslan. Er stond weinig wind, maar zoals de verslaggever het weergaf leek het erg op Theo Koomen bij een sprintfinish van de Tour de France. En dat terwijl de skutsjes statig naar de finish dobberden. Grau heeft gewonnen, Sneek (vorig jaar kampioen) werd derde. Ik ben natuurlijk voor Sneek. In 1994 heb ik er een schilderij van gemaakt en ik laat het zien, omdat mijn laatste schilderij als mislukt beschouw. Het kan ook niet: half ter plekke en half uit het hoofd schilderen. Maaipatronen: een te vluchtig onderwerp.
Het mislukte schilderij
Gisteravond  zag het gemaaide landschap er bijna fluoriserend uit. Volgens een documentaire die ik een tijdje geleden zag, komt het zogenaamde Hollandse licht door de terugkaatsing  van het licht in grote wateroppervlaktes. Friesland merenland, het avondlicht deed de vlakte gloeien.
De luchten zijn door de weeromslag in ieder geval majestueus. Ik zal mijn horizon verlagen.

Nog iets aan de voorgrond gedaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten