Albadawei, dezelfde vaart als het eerste schilderij |
Schetsje met aquarel en krijt |
Vanavond (vrijdag) is het een beetje gaan
regenen. Daar hebben de boeren naar toe gewerkt. Het hooi moet nu verwerkt en
binnen zijn. De patronen die zij maakten bij het maaien, deden me denken aan de
krijttekeningen in Zuid-Engeland. Die paarden en grote mannen en zo. Witte
tekens in een groen landschap. Hier zijn ze gelig en van geen artistieke waarde.
Sommige maken er een rommeltje van (die zijn het mooist) en andere trekken
geometrische banen.
Ik heb gister en eergister schetsen gemaakt
van die patronen en ik ben met 2 schilderijen begonnen. Als ik de volgende dag terugkom, hebben de boeren het gras weer omgegooid en is het patroon
veranderd. Ik schilder dus nu gedeeltelijk ter plekke en thuis (in het huis van
Celine) werk ik verder naar aanleiding van de schetsen en foto’s. Vanaf morgen
is het om het dorp heen weer een grote groene vlakte en moet ik weer mijn
onderwerp vinden. Wat wil ik van Friesland weergeven?
Op weg naar Reard |
Ik ben opgegroeid aan de noordkant van Sneek en je hoefde de straat maar uit te lopen en je stond in het weiland. Misschien dat ik daarom altijd van grote wijde vlaktes heb gehouden, maar om Friesland weer te geven, zal ik toch naar de details moeten gaan. Ik ben benieuwd!
Overigens, ik zie behalve roeken en meeuwen, hier
helmaal geen vogels. Als ik buiten sta te schilderen in een park in Utrecht,
hoor ik altijd vogels en nu, op het platte land van Friesland, had ik toch
graag de leeuwerik gehoord. Dat geeft mij het ultieme zomergevoel vanuit mijn
jeugd.
De laatse schets is een voorstudie voor het schilderij dat ik morgen zal tonen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten