donderdag 13 januari 2022

Verslag van een opdracht 1

Vorig jaar in september werd ik gevraagd om een schilderij te maken van een binnentuin die ligt tussen de Nieuwegracht en de Lange Nieuwstraat. Het schilderij moet best groot worden (120 x 180 cm). Vanaf het dakterras heb je een prachtig gezicht op de dom, die overigens nu een aantal jaren in de steigers zal staan en die ik vanaf oudere foto's zal moeten schilderen..
Ik ben begonnen met een minitieuse tekening te maken naar aanleiding van foto's en waarneming om de af te beelden huizen wat 'in de vingers' te krijgen. Ook de bank die op het dakterras staat, en de Wysteria worden in het schilderij verwerkt. Eerst op papier met potlood en daarna met inkt.
Ik had het doek al een onderlaag met oker gegeven en gister ben ik begonnen met de lucht te schilderen. De oker onderlaag is om een warme sfeer te maken, want ik wil er een zomerse tafereel van maken. Als voorbeeld van een prachtige zomerse lucht heb ik het 'Gezicht op Delft" van Vermeer genomen. Kleuren: gebrande omber, phtalo blauw, oker en wit voor de bruine delen. Het blauw van de lucht is ceruleum blauw met een beetje ultramarijn (en wit). Ik denk echter dat ik toch kobalt blauw ga gebruiken.
De tekening moet ik nog wat bijstellen, omdat de dom toch groter lijkt dan ik hem heb getekend.
De onderlagen maak ik in acryl, later ga ik over op olieverf.

tekening in november 2021

onderlaag met oker

lucht in acryl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten