woensdag 2 november 2016

Concertweek

Lange rij bij de Stadsschouwburg
Vorige week ben ik bij 3 concerten geweest: de eerst was een concert van Laurie Anderson, beeldend kunstenaar, muzikant en performance kunstenaar en weduwe van Lou Reed. Ik volg haar al jaren, maar had nog nooit een concert van haar mee gemaakt. Het werd georganiseerd door de Melkweg, maar het vond plaats in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Er werd aangeraden om vroeg te komen; de zaal zou een uur voor het concert open zijn.
Toen ik uit de tram stapte stond de rij tot om de hoek. Veel mensen hadden de raad ter harte genomen.

Ik had mijn tasje met tekenspullen meegenomen, want wat doe je als je er al een uur van te voren bent? Kijken en tekenen.
Helaas mochten we pas 2 minuten voor het concert begon in de zaal en het was op de trap, waar iedereen stond te wachten, wat lastig om te tekenen. Eenmaal in de zaal gekomen, ben ik meteen begonnen met het toneel te schetsen (zie rechts), maar toen Laurie op kwam, was het te donker om er verder nog iets aan te doen. Ik heb mijn ogen uitgekeken en onthouden wat ik later in de schets wilde zetten.
Ze vertelde op haar melodieuze manier verhalen, gebruikte stukken uit haar laatste film: Heart of a Dog en maakte gebruik van film en dia's in de decors.
Thuis heb ik kleur en Laurie plus cellist Ruben Kodheli toegevoegd vanuit de herinnering.


Dinsdag avond werd de nieuwe cd van "Fuse" gepresenteerd in Club 8 in Amsterdam. Ik mocht mee met zoon Jelle. Zijn halfbroer Adriaan speelt altviool bij Fuse. Geen plek om te tekenen. Erg druk en donker, maar geen tekening dus: mooie muziek, knap gearrangeerd, fusion tussen klassiek, jazz en traditionals.
www.fusemusic.nl
Aanschaffen!

Woensdag ging ik met Peter naar een lunchconcert in de Sint Aegtenkapel in Amersfoort voor een pianoconcert van Julia Achkinazy uit St Petersburg: Bach, Haydn, Brahms, Chopin, Rachmaninov en als toegift nog een vrolijk stuk van haarzelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten