zondag 12 augustus 2018

Fryslan 2018

Deze zomer ben ik 3 weken in Friesland. Het was erg warm, dus overdag waagde ik me niet buiten. Tegen de avond is het licht mooier met.lange schaduwen en een roodachtige gloed. Ik ben in de eerste instantie begonnen met de boerderijen om Poppenwier heen. Daar was de lol gauw van af, omdat ik niet verder kwam dan de plaatjes uit de Verkadealbums. Je kunt er zo een ansichtkaart van maken.
Dit is in feite dezelfde boerderij als die daar boven. Alleen vanaf een ander punt en op een later tijdstip.
De Buorren stond nog op het lijstje van de nog te maken tekeningen.
Hierboven nog een boerderij die achter Irnsum ligt. Vanaf de overkant van het water getekend.
Op zaterdag ben ik weer even op de gezamenlijke moestuin gaan kijken. Er werd gewied, begoten en geoogst en natuurlijk ook de plaatselijke nieuwtjes besproken...
De courgettes op de voorgrond, wat kroppen sla, prei en boontjes...

Ik blijf eigenlijk ook steeds dezelfde plekken bezoeken die er dan weer anderes uitzien. Dit is Klein Wieren, de boederij die in de laatste jaren afgebroken en weer opgebouwd is. De kleur van het dak is nu wat heldereder, maar voor de rest ziet het er nog hetzelfde uit. De oude wilgen hebben ze laten staan.
Op een dag ging ik extra vroeg op pad om de oude berkenlaan bij Oude Schouw te schilderen, Dat stond al lang op mijn lijstje. Toen ik echter aankwam, bleek dat de bomen aan de rechterkant volledig gekapt waren en vervangen door dunne sprietjes. Het hele effect van de mooie laan uit mijn herinnering was weg en ik ben zonder te tekenen verder gefietst naar Terherne. Onderweg is een verhoging in de weg, waar ik een mooi water tegenkwam met waterlelies en gele plomp en ik heb dat vastgelegd in een klein schetsboekje om misschien later nog eens wat uitgebreider te schilderen. Het blijkt het Slachtegat te zijn. Vroeger een brug en doorgaand water. Dat was een bepaald moment niet meer nodig en heeft men de brug vervangen door een brede buis waar het water nog door heen gaat.
In het dorp aangekoomen, ben ik koffie gaan drinken op het terras van de Kameleonboerderij.
Een aantal jaren geleden heb ik mijn landschappen gegexposeerd in de boederij in het kader van Proef de Kunst.
De boot die een belangrijke rol speelt in de serie De Kameleon ligt op een trailer voor de boederij en wordt heel veel gefotografeerd. Daar had ik vanaf het terras mooi het zicht op.
De terugweg was langs een andere weg. Ik kon een heel stuk afsnijden door het pontje te nemen over het Margrietkanaal. De volgende tekening heb ik gemaakt toen ik op het pontje moest wachten dat eerst weer van de Sneeker Hoek moest komen. Met een ijsje en een tekening is dat wachten niet erg.
Mijn volgende blogverhaal zal over het skustjesilen gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten