De Urban Sketchers hebben de filosofie, dat je een plek pas goed leert kennen als je het tekent. Je zit al gauw een paar uur op dezelfde plek. Er komen mensen en vogels voorbij; het licht en dus de schaduwen en de kleuren veranderen voor je neus.
“Drawing isn’t just capturing it on paper, it’s really about getting to know it, to feel it, to make it your own”. Datzelfde geldt voor Plein Air schilderen.
In dat kader heb ik Poppenwier getekend (zie de vorige ‘posts’).
Om mijn tekenvaardigheden verder weer te trainen ga ik nu elke vrijdagmiddag modeltekenen bij STOK ateliers. Het model neemt standen aan van 2, hoogstends 5 minuten.
Twee weken geleden heb ik mijn AOW leeftijd bereikt, ben gestopt met (betaald) werken en ik heb weer tijd om echt in een schilderij te duiken. Dat is nodig om de ervaringen die ik heb opgedaan met het Plein Air schilderen, te verwerken naar de essentie van mijn onderwerp.
Met Plein Air heb ik vaak waterpartijen geschilderd. Het licht en de reflectie boeien me. Daar ben ik nu mee bezig. Geel, wit en grijstinten gemengd van rauwe omber en Pruissisch blauw (met wit). 3 kleuren en wit en alle mengtinten daarvan.
Mijn methode is dat ik aan het eind van elke schildersessie een foto maak. Ik druk die foto op dik papier af en daar ga ik dan weer met krijt op tekenen. Dan kan ik zien hoe ik de volgende sessie verder moet. Of de composite klopt en welke kleuren ik waar moet zetten, zie ik het beste op A4 formaat.
Hieronder staan 2 schetsen en fase 3 van het schilderij (nu moet het eerst weer drogen).
Schets 1 |
Schets 2 |
Fase 3 van het schilderij |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten