dinsdag 18 maart 2014

Schetsen in het voorjaar

Het verschil met vorig jaar is groot: toen zat ik half maart nog niet in mijn T-shirt lekker buiten in het veld te schetsen...
Het was een mooie dag op 13 maart. Ik was achter Werkhoven langs, richting Cothen met de enorme vierkante watertoren als herkenningspunt (rechts achter de struiken) gefietst. De Kromme Rijn kruist regelmatig de Provinciale Weg en ik kwam op een plekje, waar een uitloper van Kromme Rijn slingerde. Ik zette mijn krukje in de vette klei (met moerasplanten) en observeerde de uitheemse ganzen, die daar aan het bakkeleien waren.
Lekker in het zonnetje, weliswaar dicht bij het lawaai van de Provinciale Weg, maar als ik een keer geconcentreerd bezig ben, hoor ik dat niet meer. Door het tegenlicht lijkt het op de tekening grijs weer, het groen is nauwelijks te zien.
Op de weg terug naar Utrecht kwam ik een thermometer op een gebouw tegen, die 17 graden C aanwees.
 De volgende dag had ik niet zoveel tijd. Ik bleef in de buurt, in Park Bloeyendael.  Op die plek had ik eind 2012 al een schilderij gemaakt. Toen in herfstkleuren, nu lag de plas vol met kroos.
De meerkoeten die bezig waren een nest te bouwen, zwommen daar patronen in. Zo nu en dan doken ze onder en haalden zwarte takjes van de bodem, die vervolgens op een hoopje in de hoek gestapeld werden. Het riet is net opgekomen en steekt in helder groen boven de bruin-gele rommel uit. Een beetje vergelijkbaar wat ik begin april in 2012 in Bloeyendael en De Voorveldse Polder tegenkwam. Het voorjaar is duidelijk vroeger begonnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten