zondag 18 december 2016

Sketchcrawl Maastricht

Urban Sketchers Nederland had voor gister een sketchcrawl georganiseerd in Maastricht. Nu was ik daar al op 1 oktober j.l. wezen tekenen vanwege The Big Draw, dus toen er ook een workshop werd aangekondigd, heb ik daar op ingeschreven. Je kunt er altijd iets bijleren, nietwaar?
Rene Fijten, archtect, gaf ons een opdracht, die hij ook vaak aan zijn architectuurstudenten geeft: Ga vanuit 4 verschillende plaatsen een schets maken. Je gaat van groot naar klein.
De eerste tekening is van een grote stedelijke ruimte. Je moet eerst een minuut kijken wat je wilt weergeven en waar je de nadruk op wilt leggen.
Voor mij was dat het contrast van de vrolijk ingerichte
kerstkramen met de grijsheid van de gebouwen en de dag.

De tweede tekening moest van een binnenruimte zijn, in dit geval in het Atrium van de Mosae Forum. Er was veel hout te zien en ik heb me geconcentreerd op het ritme van die bruine kleur.
Voor elke tekening had je 20 minuten de tijd, dus als je kleur wilde toevoegen, was het hard werken.
De derde tekening moest over een (groter) detail van dat Atrium gaan. In dit moderne winkelcentrum waren 2 oude huizen verwerkt, waarvan eentje met houten vakwerk. Ook in dit geval heb ik me gericht op het ritme van de houten balken in de gevel.


Als laatste moesten we helemaal naar het detail gaan en de hardheid van de steen van de andere oude gevel weergeven.
Ik heb gemerkt dat ik bij het Urban Sketching eigenlijk altijd de sfeer wil weergeven en kleur nodig heb om dat te doen.
Ook in Manchester heb ik een dergelijke workshop gevolgd. Je moest dan voordat je begon te tekenen, opschrijven welke sfeer je wilde laten zien.
Dus niet klakkeloos gaan tekenen wat je voor je neus hebt, maar toewerken naar de sfeer die je van te voren hebt bepaalt.

Het was in de loop van de 1,5 uur dat deze workshop duurde, gaan regenen en het was waterkoud. Mijn tenen waren gevoelloos geworden, Ik ben op zoek gegaan naar een plek waar ik warm kon worden en er ook nog iets te tekenen viel. Op zoek naar mijn fellow urban sketchers op een warme plek. Clemens was nog bij het Bassin, een binnenhaven iets ten noorden van de drukke binnenstad. Het gebied is in ontwikkeling. Er worden oude industriele gebouwen omgevormd naar filmhuis, theater, eetgelegenheid, winkels etc. Dus ik aan de Thaise soep (lekker heet) en achter het raam de binnenhaven getekend.
Vulpen, walnotenbolster, aquarelverf en witte gelpen
Om 5 uur werd de dag afgesloten met een foto van ons allen (we waren met 50 man uit Nederland, Belgie, Duitsland en Luxenburg gekomen) en elkaars tekening te bekijken.
Er ging nog een groep samen eten, maar ik was moe en ben na een patatje met medeschetsers uit Rotterdam en Schiedam op weg gegaan naar het westen van ons land.
Het leuke is dat ik zo langzamerhand heel wat mensen heb leren kennen die allemaal houden van tekenen. Tijdens de treinreizen naar of van een sketchcrawl wisselen wij informatie over materiaal en favoriete stripverhalen uit en dank zij het digitale tijdperk houden we contact en volgen we elkaars ontwikkeling.
Herinnering aan een leuke dag met mijn medeschetsers

2 opmerkingen:

  1. Anne Rose Oosterbaan19 december 2016 om 09:53

    Wat bijzonder, Marieke, om te lezen hoe je de dag hebt ervaren. Fijn dat je het hebt opgeschreven en met ons deelt, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen