dinsdag 30 augustus 2016

Met de Senta het wad op - 24 t/m 28 augustus

Al een jaar of 6 ga ik op zeil/schildertocht met de Lemsteraak Senta van Jan Christiaansen het wad op. De tocht wordt georganiseerd door Laurens Boersma. De groep mensen die mee gaat is zeer gevarieerd; we hebben gemeen dat we allemaal van zeilen en schilderen houden.
Dit zijn de websites van Jan en Laurens:
Jan Christiaansen
Laurens Boersma (Gebau)
Op woensdagavond voeren we bij een adembenemende zonsondergang naar Lauwersoog
Donderdag vertrokken we vroeg uit Lauwersoog om naar Ameland te gaan. De eerste tekening is van Thijs, de maat die Jan helpt bij het zeilen. Thijs zit op de zwaard-lier, die je ook rechts ziet.
Lamy Safari vulpen met watervaste inkt, aquarel, grijze brushpens, witte gelpen en bister. 15 x 21 cm
We waren wel een poosje onderweg, dus ik had ook nog tijd om Jan achter het roer te tekenen. Prachtig weer, we waren blij op zee te zijn met een verkoelende wind.
Zelfde materiaal als de tekening hier boven. 15 x 21 cm
Vrijdag op Ameland begon de dag een beetje bewolkt. Er lagen wat droogevallen schepen bij de haven. Links ligt een hoogaars, rechts een scherp jacht en op de voorgrond een meeuw die zo rustig op zijn plekje bleef, dat ik hem goed kon bekijken. Hij liet zijn ene vleugel wat hangen.
De bekende vulpen, waterbrushpens gevuld met bister en grijze aquarelverf, 15 x 21 cm
Laurens heeft een foto van me gemaakt terwijl ik de schepen aan het tekenen ben.
Jan en Thijs kwamen ons een heerlijk lunch brengen (we zaten met z'n allen bij de dijk) en 's middags gingen we een rondje zeilen in de buurt. Later had ik tijd om de 2 werkschepen te tekenen, die achter de Senta lagen.
Volgens Thijs is dit een dregboot. Die maakt de bodem glad.
Hier nog een foto van de dregboot met mijn tekening. Aan de overkant de veerboothaven. Die wordt gerenoveerd, vandaar de werkboten. Bij de laatste 2 tekeningen zat ik op de steiger er naast.
Zaterdag begon de dag begon mooi. We verlieten Ameland en zijn op weg gegaan naar Schiermonnikoog. Onderweg zijn we voor anker gegaan, wachtend op hoog water om het wantij over te komen en op tijd de haven van Schier te bereiken. Voor die haven ligt een drempel en daar moet je overheen. Mooie gelegenheid om een tekening te maken.
Dit is een foto van Laurens van Jan P. aan het werk
Laurens maakte ook een foto van mij terwijl ik bezig ben met de tekening van Jan P.
Daarna was het nog een flink stuk met harde wind. Iedereen zat aan dek en werd nat. Ik gaf er de voorkeur aan om binnen te blijven en een tekening te maken. Mijn vorige schetsboek was vol. Ik ben begonnen aan een A5 boekje dat ik in Manchester heb gekregen. De tekening ging vanzelf over 2 pagina's.
Lamy vulpen met watervaste inkt, water brushpen met bister, grijze stiften, witte gelpen. 20,5 x 29 cm
's Avonds zijn we bij Van der Werf gaan eten. Er waren dikke onweersbuien en toen we terug gingen, kregen we een geweldige lichtshow. Om het eiland heen bleef de lucht opflisten door bliksemschichten.We zijn nog lang aan dek blijven kijken.
Op zondagochtend zijn we al vroeg (het schip waar we aan vast lagen moest om 7 uur weg) op weg gegaan naar Lauwersoog.
Het waaide stevig vanuit de goede hoek en het ging snel. In Lauwersoog aangekomen zijn we in de vissershaven gaan liggen; de haven lag vol en zo hadden we veel teken- en schilderonderwerpen. Helaas regende het steeds en heb ik eerst maar een tekening binnen gemaakt.
Op de achtergrond de foto van de Zeeuwse ouders van Jan Christiaansen. 20,5 x 29 cm
Foto van tekening en interieur.
Toen het droog was heb ik het droogdok getekend, waar ik al 3 keer aan begonnen was, maar door de regen moest onderbreken. Misschien is dit wel de laatste keer dat ik dit dok kan tekenen. Het is verkocht en wordt weggehaald. Vorig jaar heb ik het ook een paar keer vastgelegd. Toen lag er een schip in.
Hier is de link naar het verslag van vorig jaar
Rietpen met bister en water. 22 x 30,5 cm
's Middags zijn we terug naar Zoutkamp gezeild. Onderweg nog aangelegd voor een theepauze, maar ik had geen zin meer om te tekenen. Het was goed zo. Ik heb weer een geweldige tijd gehad op de Senta.

Het is mogelijk om prints te bestellen van alle tekeningen in dit blog.
Kijk bij de knopjes bovenin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten