maandag 11 april 2016

Gaspar Selles Gallana

De achterkant van het huis ligt aan de Plaza Arrabal. Vanaf de Carrer de Molina, waar de voorkant van ons huis ligt, ga je langs een straatje, Carrer de Raval, met een helling van 30 graden naar dit miniskule pleintje. Er is plaats voor 4 auto's. JM had daar de auto in de eerste instantie ook neergezet, wat ik erg knap vond. Cum Laude geslaagd voor de hellingproef!
Voor de tekening ben ik op de hoek van de Carrer de Raval gaan staan. Rechts staat ons huis, daarnaast is nog een huis van de Fundatie, waar op dit moment een vertaalster woont. Waar je recht tegenaan kijkt (met de blauwgestreepte deken) woonde tot 2011 Gaspar Selles Gallana. Ik besteed aandacht aan hem, omdat in alle huizen van de Fundatie een foto van hem, voor zijn huis, hangt. Hij wist alles van de buurt en maakte contact met alle gasten. Velen die hier vroeger als Artist in Residence waren, zullen hem nog kennen. Hij bracht ze grote, sappige sinaasappels van zijn eigen vinca. At soms mee. Als hij zelf zijn maaltijd moest verzorgen at hij iedere dag een zak chips, een handje amandelen die al 20 jaar op zolder stonden, en een sinaasappel. In het huis was alleen beneden een lichtpeertje en een kraantje. De deur en het raampje beneden konden dicht, maar de rest was gewoon open. Daar kun je dus kennelijk 90 jaar mee worden.

Nu is het huis verbouwd. Ik zie zo nu en dan babykleertjes op het wasrek hangen. Vandaag hing er een blauw gestreepte lap.

Links is een heel groot pand, waar de Studio Galeria Arrabel gevestigd was. Dat staat nog naast de deur, maar het pand is leeg.
Ik heb de tekening, staande, op de hoek van het plein, met behulp van mijn handige Field Easel Art Bag, gemaakt. Materiaal: fineliner, witte gel-pen, aquarel en droge pastel, 20 x 15 cm.

Eind juli ga ik naar het jaarlijkse Urban Sketchers Symposium, deze keer in Manchester. Ik heb me o.a. ingeschreven voor de workshop: auto's tekenen. Je kunt zien op mijn tekening dat het auto's zijn, maar ik verlang wel naar wat meer instructie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten