zaterdag 16 augustus 2014

South Bethany, de morgenstond

Een kalme zonsopgang gister
Gistermorgen om 6 uur zat ik op het strand om de zon op te zien komen. Op dit moment is het hoogseizoen en er zijn veel badgasten. Voor Nederlandse begrippen is het nog erg rustig, maar ik geeft toch de voorkeur aan lege stranden als de eb en de vloed de stranden schoongeveegd hebben. En dat heb je 's ochtends vroeg.
dramatiek in de lucht
Ik zat op mijn krukje en keek naar de uiterst snelle strandlopers, die ongelooflijk snel elke keer weer voor de golven van de branding uit dribbelen. Het is maar zelden dat ze genoodzaakt zijn om hun vleugels uit te slaan. Er waren weinig wolken en dat maakte de zonsopgang nogal sereen.
Dat was heel anders toen ik hier afgelopen december was. Er was toen ook een kalme zee, maar heel veel wolken die het het spektakel echt dramatisch maakten. Ik had dat nodig voor een schilderij, dat ik vorig jaar ben begonnen, maar nog niet afgemaakt.
Sunrise, oil on canvas, 30 x 40 inches
Vandaag heb ik het afgemaakt, met hulp van de schets uit december.

Omdat ik toch vroeg was, ben ik nog even doorgefietst naar de binnenbaai. Het was helemaal stil! Geen vogel te bekennen!
Ik was te vroeg. De vloed was nog in de baai. Kennelijk moet het eb zijn om al die vogels daar aan te treffen. Ze kunnen dan in het 5 cm. hoge water van het moeras van alles aan eten vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten