donderdag 10 januari 2013

Boerensloot 2














Linker doek, droge pastel op print

middendoek, droge pastel op print
Als ik zo intensief aan het schilderen ben, kan het gebeuren dat ik heel vroeg wakker word en meteen aan het schilderij denk. Ik ga dan in gedachten na hoe ik dit deel zal aanpakken, of welke toets ik zal gebruiken, welke kleuren ik ga gebruiken, wat ik met het contrast zal doen. Zo maalt het dan door mijn kop. Ik kan dan net zo goed opstaan, want van slapen komt niets meer.
Vanmorgen stond ik dus om half 7 naast mijn bed. Ik ben toen de foto’s van de vorige dag gaan uitsnijden en vergroten, zodat elk paneel op 1 A4 past. Die print ik dan uit. Ze gaan in mijn tas, want op het atelier, kan ik met droge pastel dan de veranderingen aanbrengen, die ik in het schilderij wil hebben.

Vandaag heb ik aan het linker- en middendoek gewerkt. Het rechter heb ik niets aan gedaan, behalve wat verf weggehaald met krantenpapier. Ik heb de verf vrij dun in bakjes aangemaakt met een mengsel van 1 op 1 terpentijn en lijnolie. Ik heb evenveel bakjes als de kleuren die ik denk te gebruiken en ik neem gewone kwasten van de Gamma van ongeveer 7 cm. breed. De verf glijdt dan lekker over het doek en je kunt het grote gebaar maken. In het begin kwast ik lekker door, maar na een poosje komt de “finetuning”. De eerste tijd werk ik nat-in-nat, pas als ik accenten ga zetten, moet de ondergrond droog zijn.
Ik zit nog steeds in de nat-in-natfase, maar zondag moet hij af zijn ;-)

wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten